CARS
CARS- Skala Oceny Autyzmu Dziecięcego
E. Schoplera, R. Reichlera, B. Renner.
Skala oceny Autyzmu dziecięcego jest piętnasto punktową behawioralną skalą,
służącą diagnozie dzieci z autyzmem, odróżnieniu ich od dzieci z upośledzeniem
w rozwoju bez syndromu autyzmu. Umożliwia ona również określenie stopnia
autyzmu od lekkiego- umiarkowanego do znacznego.
Opis pozycji w skali CARS
I. Kontakty społeczne.
Obserwuje się reakcje dziecka na kontakt fizyczny (przytulanie oraz próby nawiązania kontaktu przez dorosłego.
II. Naśladowanie.
Ocena spontanicznego naśladowania (natychmiast czy z opóźnieniem)
III. Reakcje emocjonalne.
Trudności w zmianie nastroju, uleganie wielu różnym emocjom w krótkim okresie czasu.
IV. Posługiwanie się ciałem.
Dziwne pozy, kręcenie się w kółko, kołysanie, chodzenie na palcach, trzepotanie palcami, autoagresja, zręczność, łatwość poruszania się.
V. Posługiwanie się przedmiotami.
Nadmierne zainteresowanie rzeczami, które zwykle nie interesują dziecka o takim wieku rozwoju.
VI. Przystosowanie do zmian.
Trudności w przyjmowaniu zmian w ustalonej rutynie i schematach.
Napady wściekłości gdy pojawia się zmiana.
VII. Reakcje wzrokowe.
Ocena sposobu patrzenia dziecka na ludzi i przedmioty.
VIII. Reakcje słuchowe.
Reakcja na różne dźwięki (zasłanianie uszu, ignorowanie dźwięków).
IX. Sposób posługiwania się zmysłami smaku, węchu i dotyku.
Unikanie lub zbyt duże zainteresowanie zapachami potraw lub tworzyw.
X. Lęk i niepokój.
Ocena zachowania przeżywania lęku ( płacz, krzyk, chowanie się; nerwowe chichotanie)Strach bez widocznych powodów lub brak reakcji lękowych w uzasadnionych sytuacjach.
XI. Komunikacja werbalna.
Ocena wypowiedzi ( echolalia, język idiosynkratyczny, zniekształcenia intonacji, rytmu i natężenia głosu.
XII. Komunikacja niewerbalna
Ocena sposobu porozumiewania się za pomocą mimiki, gestów, ruchów postawy ciała.
XIII. Poziom aktywności
Ocena ruchliwości dziecka w sytuacjach, które ograniczają swobodę ruchów lub w których dziecko może zachowywać się swobodnie.
XIV. Poziom i harmonijność rozwoju intelektualnego.
Ocena umiejętności dziecka (czy jest równomiernie zahamowany czy w jakiś dziedzinach funkcjonuje normalnie.
XV. Wrażenia ogólne.
Subiektywne wrażenie jakie odnosi osoba oceniająca dziecko według skali.
Pełny opis na stronie