DSM-V
W DSM- V znalazły się są trzy kryteria. Osoba u której zdiagnozuje się autyzm musi przejawiać co najmniej 6 cech wymienionych w poniższych punktach (w tym co najmniej dwie w punkcie 1 i po jednej z punktu 2).
1. Klinicznie znaczące, stałe nieprawidłowości w obrębie komunikacji społecznej i interakcji.
- Wyraźne deficyty w komunikacji werbalnej i niewerbalnej wykorzystywanej w interakcjach społecznych,
- Brak wzajemności społecznej,
- Nieumiejętność rozwijania i utrzymywania relacji z rówieśnikami właściwej dla poziomu rozwoju.
2. Ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności objawiające się poprzez co najmniej dwa z poniższych objawów:
- Stereotypowe zachowania motoryczne lub werbalne lub nietypowe zachowania sensoryczne,
- Nadmierne przywiązanie do rutyny i zrytualizowanych wzorców zachowania,
- Ograniczone zainteresowania.
3. Objawy muszą wystąpić we wczesnym dzieciństwie (ale mogę nie manifestować się w pełni dopóki oczekiwania społeczne nie przekroczą ograniczonych możliwości dziecka).
Jakie zmiany wprowadziło DSM–V?
- rezygnację z terminu „całościowe zaburzenie rozwoju”
- wykluczenie zespołu Retta i dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych, autyzmu atypowego, zespołu hiperkinetycznego
- zastąpienie trzech jednostek chorobowych: zaburzeń autystycznych, zespołu Aspergera i PDD – NOS jedną jednostką – spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)
- połączenie dwóch grup objawów z dotychczasowej triady diagnostycznej: zaburzeń interakcji społecznych i zaburzeń komunikacji w jedną domenę diagnostyczną
- wprowadzenie trójstopniowej klasyfikacji ASD – od L1 do L3, w
zależności od nasilenia objawów oraz stopnia ich wpływu na codzienne
funkcjonowanie6.wykluczenie kryterium opóźnienia mowy
7.zastąpienie dotychczas obowiązującego kryterium wieku, w jakim
pojawiają się pierwsze objawy choroby, określeniem „początek we wczesnym
dzieciństwie” oraz zasygnalizowanie, że objawy mogą nie manifestować
się w pełni do czasu, gdy wymagania społeczne przekroczą umiejętności
osoby
- zalecenie uszczegóławiania diagnozy w oparciu o dodatkowe informacje:
- początek i przebieg kliniczny,
- czynniki etiologiczne
- zdolności poznawcze
- zdolności językowe
- nasilenie objawów w dwóch głównych domenach diagnostycznych: