DSM-V

W DSM- V znalazły się są trzy kryteria. Osoba u której zdiagnozuje się autyzm musi przejawiać co najmniej 6 cech wymienionych w poniższych punktach (w tym co najmniej dwie w punkcie 1 i po jednej z punktu 2).

1.  Klinicznie znaczące, stałe nieprawidłowości w obrębie komunikacji społecznej i interakcji.

  1. Wyraźne deficyty w komunikacji werbalnej i niewerbalnej wykorzystywanej w interakcjach społecznych,
  2. Brak wzajemności społecznej,
  3. Nieumiejętność rozwijania i utrzymywania relacji z rówieśnikami właściwej dla poziomu rozwoju.

2.  Ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności objawiające się poprzez co najmniej dwa z poniższych objawów:

  1. Stereotypowe zachowania motoryczne lub werbalne lub nietypowe zachowania sensoryczne,
  2. Nadmierne przywiązanie do rutyny i zrytualizowanych wzorców zachowania,
  3. Ograniczone zainteresowania.

3.  Objawy muszą wystąpić we wczesnym dzieciństwie (ale mogę nie manifestować się w pełni dopóki oczekiwania społeczne nie przekroczą ograniczonych możliwości dziecka).

Jakie zmiany wprowadziło DSM–V?

  1. rezygnację z terminu „całościowe zaburzenie rozwoju”
  2. wykluczenie zespołu Retta i dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych, autyzmu atypowego, zespołu hiperkinetycznego
  3. zastąpienie trzech jednostek chorobowych: zaburzeń autystycznych, zespołu Aspergera i PDD – NOS jedną jednostką – spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)
  4. połączenie dwóch grup objawów z dotychczasowej triady diagnostycznej: zaburzeń interakcji społecznych i zaburzeń komunikacji w jedną domenę diagnostyczną
  5. wprowadzenie trójstopniowej klasyfikacji ASD – od L1 do L3, w zależności od nasilenia objawów oraz stopnia ich wpływu na codzienne funkcjonowanie6.wykluczenie kryterium opóźnienia mowy 7.zastąpienie dotychczas obowiązującego kryterium wieku, w jakim pojawiają się pierwsze objawy choroby, określeniem „początek we wczesnym dzieciństwie” oraz zasygnalizowanie, że objawy mogą nie manifestować się w pełni do czasu, gdy wymagania społeczne przekroczą umiejętności osoby
    1. zalecenie uszczegóławiania diagnozy w oparciu o dodatkowe informacje:
    • początek i przebieg kliniczny,
    • czynniki etiologiczne
    • zdolności poznawcze
    • zdolności językowe
    • nasilenie objawów w dwóch głównych domenach diagnostycznych:
    a) deficyty społeczno –komunikacyjne, b) uporczywe zainteresowania i powtarzalne zachowania, choroby współwystępujące