Kwestionariusz Integracji Sensorycznej

Jeśli znajdziesz określenia ,które charakteryzują zachowanie Twojego dziecka może to oznaczać ryzyko zaburzeń integracji sensorycznej.

I. DOTYK

Przesadnie reaguje na niewielki ból
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia
Lubi aktywności związane z brudzeniem się / malowanie palcami /
Unika aktywności związanych z brudzeniem /lepienie w plastelinie/
Nie lubi być niespodziewanie dotykany /lekko/
Lubi być dotykany /uwielbia to , poszukuje tego/
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu /uderza w ludzi ściany/
Jest szczególnie łaskotliwy
Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów
Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki, mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne

 

II. RÓWNOWAGA I RUCH

Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości

Ma słabą równowagę
Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze
Podpiera głowę podczas rysowania pisania
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym
Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach
Uwielbia szybki ruch

lub

Wygląda na przerażonego w przestrzeni /nie huśta się itp
Unika szybkiego ruchu
Ma chorobę lokomocyjną
Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta
Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych
Nie lubi wysokości, boi się wspinać

 

III. KOORDYNACJA

Ma problemy z manipulacją /cięcie , rysowanie, zapinanie/
Jest niezgrabny ruchowo, często przewraca się
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych
Ma trudności z różnicowaniem prawo –lewo /powyżej 7 r.ż
Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje
Źle trzyma ołówek
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach
Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami
Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki

 

IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI

Wygląda na rozluźnionego , wiotkiego
Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi
Zbyt mocno ściska przedmioty /np. ołówek/
Zbyt lekko ściska przedmioty/np. ołówek/
Szybko się męczy
Unika zabaw i gier ruchowych
Podpiera głowę podczas rysowania, pisania
Raczej prowadzi siedzący tryb życia
Jest niezgrabny ruchowo
Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów

 

V. SŁUCH

Jest zirytowany , pobudzony lub zalękniony w miejscach gdzie jest głośno
Jest bardzo wrażliwy na dźwięki
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym
Myli się wykonując polecenia słowne
Potrzebuje powtarzania poleceń ,wskazówek
Myli podobne dźwiękowo słowa
Zatyka uszy na niektóre dźwięki
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki
Mruczy, śpiewa ,mówi do siebie podczas wykonywania zadania
Unika zabawek innych przedmiotów wydających dźwięki

 

VI. WZROK

Nadwrażliwy na światło; woli światło rozproszone, półmrok
Ma problemy z różnicowaniem kształtów
Krótki okres fiksacji wzrokowej / skupienia wzroku na przedmiocie/
Z trudnością śledzi poruszający się przedmiotu /gubi go/
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu
Jest bardzo pobudzony gdy ma do czynienia z wieloma bodźcami wzrokowymi
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia
Odwraca litery,  sylaby,  słowa
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy,  książki
Mruży oczy podczas słonecznego dnia

 

VII. WĘCH

Nadwrażliwy na pewne zapachy
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy
Ma trudności z różnicowaniem zapachów
Często zatyka nos mówiąc ,że „śmierdzi”
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania
Nadwrażliwy na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej
Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia
Lubi mocno doprawione pokarmy
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów

 

VIII. UWAGA I ZACHOWANIE

Jest nerwowy , pobudzony
Jest impulsywny, /” wyrywa się” zanim zakończymy instrukcję/
Ma problemy z organizacją zachowania , wykonywanych zadań
Nie może dłużej skupić się na zadaniu
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu
Szybko i łatwo pobudzony przez dźwięki, światło itd.
Niespokojny wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu
Szybko się rozprasza
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu