Projektowanie udogodnień w szkole.
Projektowanie udogodnień w szkole. Pomocne adaptacje i modyfikacje dla uczniów z wysoko funkcjonującym spektrum zaburzeń autystycznych
Diane Adreon, M.A. & dr Jennifer Durocher. Tłumaczyła Magda Kuś.
Żaden student nie będzie potrzebował wszystkich niżej wymienionych udogodnień, ale większość z nich potrzebuje części, aby lepiej dawać sobie radę w szkole. Trzeba pamiętać, że zbyt mała pomoc może doprowadzić do pogorszenia się zachowania dzieci i wyników jakie osiągają w szkole.
Udogodnienia podczas zajęć szkolnych
Większość problemów przed którymi stają uczniowie z ASDs podczas zajęć, wynika z nieoczekiwanych zmian w codziennym rozkładzie zajęć oraz z trudności w nadążeniu za mówionymi poleceniami. Co więcej nauczyciele najczęściej odnotowują, że uczń podczas zajęć nie wykonał zadania i/lub nie oddał pracy domowej. Poniższa lista może ułatwić podjęcie decyzji jaką pomoc podczas lekcji można zaoferować dziecku.
Zdecyduj na jakim miejscu powinien siedzieć uczeń (np. blisko nauczyciela, z tyłu Sali, na końcu rzędu itp.)
Zdecyduj, czy uczeń powinien być informowany o zmianach zachodzących w codziennej procedurze zajęć (zebrania, próbne alarmy pożarowe, wystąpienia gości, zmiany w usadzeniu uczniów, zastępstwa nauczycieli)
Zdecyduj jakie udogodnienie jest konieczne w przypadku gdy na zajęcia przychodzi inny nauczyciel. W takiej sytuacji można pozwolić, aby uczeń pozostał z nauczycielem, którego zna, lub poszedł do czytelni lub pracowni komputerowej
Zdecyduj jakie są potrzeby dziecka względem odrabiania pracy domowej.
Użyteczna może być przygotowana z góry rozpiska prac domowych.
Można także omawiać zadania domowe nie tylko werbalnie, ale także niewerbalnie np. na tablicy.
Inny uczeń lub nauczyciel powinien kontrolować, czy uczeń z ASDs poprawnie zapisuje zadanie
Udostępnij uczniowi zadanie domowe w formie pisanej (np. sylabus)
Zmniejsz ilość pracy domowej
Tak zaplanuj zajęcia, aby uczeń miał możliwość odrobić pracę domową w szkole
Określ potrzeby ucznia dotyczące zadań przeprowadzanych na lekcjach
Daj uczniowi dodatkowy czas, aby miał możliwość dokończyć zadanie
Skróć długość zadania lub zmniejsz ich ilość
Podziel zadanie na mniejsze części
Udostępnij przykłady rozwiązanych zadań i listę wymagań niezbędnych aby zrealizować dane zadanie
Pozwól uczniowi korzystać z komputera podczas zajęć
Zdecyduj jakie są potrzeby ucznia dotyczące organizacji materiałów lekcyjnych
Pomoc w utrzymaniu porządku na ławce i w plecaku
Odpowiednia pomoc w noszeniu dokumentów i książek do i ze szkoły
Zajęcia pozaszkolne
Dla wielu uczniów z zespołem Aspergera zaplanowanie zajęć pozaszkolnych będzie bardzo problematyczne. Wymagania jakie stawia otoczenie w tym czasie są bardziej złożone, a zasady dotyczące zachowania są mniej jasne. Dochodzi do tego zwiększona ilość bodźców czuciowych (np. hałas, bliskość innych uczniów). Czynniki te zwiększają prawdopodobieństwo złego zachowania lub narażają ucznia na dokuczanie lub zastraszanie. Problemy te obejmują: jazdę autobusem, zmienianie sal lekcyjnych, posiłek, wychowanie fizyczne, godziny nauki własnej, czas przed i po szkole. Poniższa lista przedstawia możliwości zmniejszenia szans na to, że uczeń będzie dręczony oraz zwiększa zdolności do radzenia sobie z niezaplanowanymi zajęciami podczas dnia.
Transport/autobus
Zdecyduj, czy dziecko potrzebuje, aby dowozić je do szkoły spod domu
Sprawdź, czy jest potrzebna opieka na przystanku autobusowym
Sprawdź, czy dziecko powinno siedzieć na określonymi miejscu np. blisko kierowcy, obok lubianego kolegi, na swoim własnym miejscu itp.
Sprawdź, czy nie jest konieczny nadzór w autobusie
Sprawdź, czy nie byłoby lepiej, aby dziecko jeździło innym autobusem
Sprawdź, czy dziecko nie potrzebuje pomocy, gdy autobus przyjeżdża do szkoły oraz w znalezieniu autobusu po zajęciach
Zmiana sal lekcyjnych
Dowiedz się, czy uczeń nie potrzebuje, aby ktoś mu towarzyszył ( to jest pomagał jeśli pojawią się problemy organizacyjne lub gdy ktoś będzie próbował dokuczać lub zastraszać dziecko)
Dowiedz się, czy potrzebny jest dodatkowy czas, aby dotrzeć do drugiej klasy (dziecko powinno wyjść z klasy wcześniej, aby dotrzeć do drugiej na czas)
Dowiedz się, czy uczeń nie potrzebuje zmieniać klasy w innym czasie (przed lub po okresie, gdy robią to wszyscy inni)
Posiłek
Dowiedz się, czy dziecko nie potrzebuje specjalnego miejsca do siedzenia (razem z kolegą, którego lubi, z daleka od rówieśników sprawiających problemy, pod opieką dorosłego)
Dowiedz się, czy uczeń powinien opuścić stołówkę od razu po posiłku (udać się na przykład do Sali multimedialnej lub komputerowej)
Dowiedz się, czy nie byłoby lepiej, aby uczeń jadł posiłek w innym miejscu niż stołówka (np. w pokoju opiekuna, w Sali multimedialnej itp.)
W pierwszych dniach poproś pracowników stołówki, aby sprawdzili, w jaki sposób przebiega posiłek ucznia
Wychowanie fizyczne
Dowiedz się, czy nie lepiej by było, gdyby uczeń dostał zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego. Czas ten mógłby poświęcić na naukę indywidualną
Jeżeli uczeń uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego, dowiedz się, czy nie lepiej by było, aby wykonywał czynności, które nie będą zwracały uwagi na jego słabe zdolności motoryczne (może na przykład liczyć punkty, czy zajmować się sprzętem sportowym)
Zdecyduj, czy nie lepiej, aby to nauczyciel wyznaczał skład drużyn. Pozwalanie na wybór składu przez uczniów może zaowocować poczuciem społecznego odrzucenia.