Zakres tematyczny konsultacji dla rodziców/opiekunów, specjalistów i wolontariuszy pracujących bezpośrednio z dziećmi z zespołem Aspergera
I GRUPA TEMATYCZNA
- Diagnoza – jak rozpoznać deficyty związane z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i wynikające z nich problemy, których doświadczają dzieci, gdzie udać się po pomoc, jak powinien wyglądać proces diagnostyczny.
- Po diagnozie – jakie dokumenty i w jakim celu wyrabiamy dziecku po uzyskaniu diagnozy
- Jak zaplanować terapie, nauczanie, rehabilitację społeczną dziecka i jak wspomagać rozwój dzieci, młodzieży z zespołem Aspergera w różnych środowiskach – szkoła, dom, środowisko sąsiedzkie.
- Jakie terapie na poszczególnych etapach rozwoju? Gdzie je realizować? I jak zorganizować?
- Jaka może być rola rodzica w pracy terapeutycznej.
- Terapia komunikacji czyli moje dziecko mówi a nie rozmawia.
- Czego mogę wymagać lub nie od szkoły ? Dzieci z ASD w systemie oświaty. Wymagania edukacyjne, indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, realizacja zaleceń z orzeczenia, rewalidacja, pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
- Orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej i orzeczenie o niepełnosprawności – czym się różnią i do czego służą?
- Subwencja oświatowa – co to jest i jak można ją monitorować?
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze – komu się należą i czym są?
- Turnusy rehabilitacyjne, obozy terapeutyczne, sanatoria etc
- Świadczenia – zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie pielęgnacyjne, wsparcie niefinansowe.
- Czy warto współpracować z wolontariuszem i jak to zrobić?
II GRUPA TEMATYCZNA
- Jak skutecznie można działać w grupie samopomocowej na rzecz swojego dziecka?
- Po co wchodzimy do grup nieformalnych , po co tworzymy organizacje pozarządowe?
- Stowarzyszenie czy fundacja?
- Metody pracy w działaniach strażniczych i rzeczniczych.
- Jak można monitorować urzędy ?
- Metody uzyskiwania informacji publicznej.
- Przedstawienie źródeł finansowania działań grup samopomocowych.
- Przedstawienie źródeł finansowania organizacji pozarządowych w zakresie integracji osób niepełnosprawnych w najbliższym środowisku i społeczności lokalnej, zwiększania aktywności życiowej i zaradności osobistej oraz niezależności ekonomicznej.
- Sposoby przeciwdziałania wykluczeniu i dyskryminacji.
- Wymagania konkursów grantodawczych dla organizacji czyli jak czytać regulaminy konkursów grantowych.
- Jak napisać dobrze wniosek konkursowy, wdrożyć go i rozliczyć – ABC pracy metodą projektu.
- Jak szukać środków finansowych na projekty i znaleźć darczyńców indywidualnych
- Zbiórki publiczne
- Crowdfunding